Hamar stasjon

Stasjonsbygningen er regnet som det viktigste blant Paul Dues arbeider og er et av Hamars vakreste bygg. Stasjonen stod ferdig i 1895 og er fredet av Riksantikvaren.

Stasjonsbygningen på Hamar, stor og ærverdig bygning

Den ærverdige stasjonsbygningen på Hamar Foto: Sune Eriksen

Fakta om prosjektet

  • Type bygg:

    Stasjon

Om eiendommen

Hamar stasjon ble åpnet første gang den 23. juni1862 da Hamar–Grundsetbanen ble åpnet. Stasjonen ligger sentralt plassert mellom de tre linjene Rørosbanen (Hamar–Trondheim), Hedemarksbanen (Eidsvoll–Hamar) og Gudbrandsdalsbanen (Hamar–Dombås). De to sistnevnte banene går vanligvis under navnet Dovrebanen).

Nåværende stasjonsbygning er den tredje i rekken. Den første stasjonsbygningen ble åpnet i 1862 og var en trebygning tegnet av arkitekten Georg Andreas Bull. I 1880 ble Eidsvoll-Hamarbanen åpnet, og det ble bygget en større stasjonsbygning, også den av tre, tegnet av Balthazar Conrad Lange. I 1894 ble banen ført videre nordover Gudbrandsdalen, og var ferdig til Otta i 1896. Hamar fikk da sin nåværende stasjonsbygning i pusset tegl, tegnet av arkitekt Paul Due. Due tegnet også restaurantbygningen som er plassert syd for hovedbygningen og som ble bygget i 1897.

Stasjonsbygningen er regnet som det viktigste blant Paul Dues arbeider og er et av Hamars vakreste bygg.

Restaurantbygningens spisesal og dens malerier er fredet av Riksantikvaren.

Hamar stasjonsbygning og plattformområdet ble modernisert i 1993, før vinter-OL i 1994. Stasjonsbygningen gjennomgikk en omfattende rehabilitering etter Paul Dues opprinnelige tegninger.

Visste du at jernbaneparken foran stasjonen ble kåret til årets grønne park i Norge i 1993?
Stasjonen og stasjonsbygningen sett fra stasjonen

Foto: Sune Eriksen

Hamar stasjon forfra

Foto: Terje Borud

Brygge og vann, med stasjonen i bakgrunnen

Foto: Terje Borud

Fakta om eiendommen

 

Tog i forgrunnen, Hamar stasjon rett bak

Foto: Terje Borud

Kontaktpersoner

Kundesenteret

Driftsrelaterte spørsmål