Bærekraftig bevegelsesfrihet

Fortetting rundt knutepunkt gjør det enklere for folk å reise på en bærekraftig måte, samtidig som man bygger opp under tog som et naturlig reisemiddel.

Mennesker ved sykkelhotellet i Ås. Sola skinner på sykkelhotellet som blir oransje i sollyset.

Sykkelhotell i Ås

Som Norges største knutepunktutvikler har vi en unik posisjon til å utvikle gode byer og steder som reduserer transportbehovet og bidrar til å gi jernbanen et større kundegrunnlag.

Visjon for temaet

Bane NOR Eiendom skal bygge gode og fleksible knutepunkt med gode overganger. I tillegg skal vi jobbe for at flere av reisene til stasjonen tas med kollektiv, sykkel og gange. Der det er behov, skal det tilbys innfartsparkering.

Mål for tema

  • Bidra til bærekraftig bevegelsesfrihet gjennom målrettet forvaltning og utvikling av knutepunkt:
    • Utvikle eiendom med forskjellige funksjoner tett på stasjonen, og bygge opp tog som et naturlig reisemiddel.
    • Utarbeide gode overgangssoner i knutepunktet mellom tog og andre reisemidler for å øke andelen bærekraftige reisemiddelvalg.
    • Utvikle metode for å dokumentere miljøeffekten av fortetting rundt knutepunkt.

  • Utvikle knutepunkt som er tilpasningsdyktige til trender innen mobilitet og digitalisering:
    • Tilstrebe innsikt i reisevaner i forbindelse med knutepunkt.
    • Utvikle konsept og «business case» for mobilitetspunkt.
    • Jobbe aktivt mot mobilitetsaktører for å posisjonere oss i markedet som en relevant aktør, og heve kompetansen på nye mobilitetsformer internt.
    • Tilrettelegge for grønne reisekjeder som gir sømløse overganger og nye miljøvennlige mobilitetstjenester, med mål om å oppnå høy kundetilfredshet.
  • Jobbe strategisk mot å løfte bylivet i store byer gjennom bærekraftig arealbruk og ved å skape attraktive målpunkt på mindre steder:
    • Gjennomføre en idékonkurranse om nye tjenester på norske knutepunkt og gjennomføre piloter på utvalgte stasjoner.
    • Utvikle og teste forretningsmodeller, evt. muliggjort av ny teknologi, som bidrar til mer effektiv utnyttelse av arealer på og rundt stasjoner.
    • Bygge fagkompetanse om midlertidig bruk på tomter som avventer avklaring med hensyn til eiendomsutvikling eller jernbaneformål.

  • Utvikle tjenestetilbudet og standarden på stasjoner både for å øke attraktiviteten til tog som reisemåte, og for å gi drift og utvikling av stasjonene et større økonomisk fundament:
    • Støtte sømløs overgang mellom tog og andre reisemidler, ved å gjøre relevant informasjon tilgjengelig på skilt, skjerm og digitale flater.
    • Tilby innfartsparkering for bil og sykkel på stasjoner som kvalifiserer for dette (jf. parkerings- og mobilitetsstrategien).
    • Etablere ny prismodell for innfartsparkering av bil.
    • Øke fremkommeligheten på utvalgte stasjoner, prioritert etter konkretisering av parkerings- og mobilitetsstrategien

  • Gangforbindelser på knutepunkt og stasjoner, skal være fri for hindringer, ha god informasjon og være lett å finne, gjennom alle årstider:
    • Etablere universelt utformede gangforbindelser på utvalgte eksisterende stasjoner med plattformhøyde 76 cm.
    • Drift og vedlikehold av gangforbindelser på stasjoner skal ivaretas gjennom hele året.

Utvalgte nøkkelindikatorer

  • Miljøe­ffekt av gjennomførte eiendomsprosjekter.
  • Antall mobilitetspunkt tilknyttet jernbanenettet.
  • Arealkonsum for private reisemåter: sykkel, bil etc. i forhold til antall reisende pr. stasjon.
  • Positiv omtale/antall prosjekter i forbindelse med midlertidig bruk av arealer.
  • Antall pilotprosjekter for nye kommersielle tjenester til reisende