"Attom Nova" av Johannes Espedal
Johannes Engelsen Espedal har et særegent blikk for skjønnhet i det ødelagte. Kunstprosjektet som nå vises på Oslo S tar utgangspunkt i gamle og utrangerte ting han har funnet i sitt nærområde på Kapp på Toten. Ting som ingen lenger vil ha og som han har gjenreist i kunst.
Publisert: 20. juni 2023 klokken 13:09
Oppdatert: 20. juni 2023 klokken 13:19
![Gammel tømmervegg](/globalassets/bane-nor-eiendom/kunstreisen/johannes-espedal-attom-nova.jpeg?width=1680&height=1120&quality=80)
En gammel løe er utgangspunktet for kunstprosjektet Foto: Johannes Espedal
Glemmer at kunsten er skrot
Espedal lager kunst hvor betrakteren glemmer at det som bevitnes faktisk er “skrot”. Med en følsomhet overfor materialene og en egen evne å sette dem i balanse, oppnår han også dette.
I blendingsgardiner, en gammel løe, utrangerte vannrør, treski, bølgeblikk og vindusrammer skaper Espedal nye rom og virkeligheter som samtidig fremstår fremmedartede og allmennmenneskelige. Slik verkene også henspiller på vår orientering i verden mellom to horisontale plan – himmel og jord – og på horisonten som en destillering av dette perspektivet, oppleves de også gjerne som landskap.
![](/contentassets/40ac4d9f352d4b68aa096e2265c6c85c/johannes-engelsen-espedal_10-1-foto-jon-gorospe-red.jpg?width=1680&quality=80)
Foto: Jon Gorospe
Materialene vitner om tiden som forløper
Vinteren 2023/24 viste Espedal også en satellitt av sitt verk Attom nova på sin nærstasjon på Gjøvik.
På de ulike stasjonene går Espedal i dialog med stedet på en slik måte at kvaliteter som allerede ligger i det rommet utvikles som medspillere i verkene.
Espedal velger gjenbrukte materialer rike på patina og historie, noe som bidrar til å forankre verkene i både tid og sted. Han er også opptatt av at materialene han velger skal få tid til å modnes: Han finner dem og omgir seg med dem over tid før han setter dem sammen i nye sammenhenger.
Denne metoden, møysommelig og organisk, trekker også paralleller til en tidsforståelse og en livsførsel vi forbinder med noe ruralt, slik også materialene vitner om tiden som forløper – metallet vil rustne, malingen falme og plankene råtne.
Med en følsomhet overfor disse materialene og en egen evne til å sette dem i balanse, skaper han nye verdener som samtidig fremstår fremmedartede og allmennmenneskelige – og som bringer et organisk tilsnitt til harde fasader og moderne stasjonsbygninger.
![Kunstverk på Gjøvik stasjon](/contentassets/009705cff9a54fc68fce63a8d0e9197a/johannes-engelsen-espedal-foto-mesen-redusert.jpg?width=1680&quality=80)
Foto: Mesen
Slik verket på Gjøvik både tematisk og formmessig refererte til installasjonen på Oslo S, knyttet det også verkene sammen i en større historie om reise og infrastruktur, stemninger og landskap, jordbruk og ombruk.
![](/contentassets/8888338b3a7b45f09f893ab9a44ce917/johannes-engelsen-espedal-foto-jon-gorospe-red.jpg?width=1680&quality=80)
Foto: Jon Gorospe
Om Johannes Engelsen Espedals bakgrunn
Johannes Engelsen Espedal (f. 1988) bor og arbeider på Kapp i Østre Toten. Han har en mastergrad fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen, med utveksling til Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle. Espedal har stilt ut ved blant annet Peder Balke-senteret, Kunstnerforbundet, Kunsthall Oslo, Kunstbanken Hedmark Kunstsenter og Galleri Brandstrup. I 2018 ble han tildelt Høstutstillingsprisen.
Publisert: 20. juni 2023 klokken 13:09
Oppdatert: 20. juni 2023 klokken 13:19