Norge investerer betydelig i jernbaneutbygging, og for mange lokalsamfunn betyr dette mer enn bare bedre transport – det åpner for vekst, nye boliger, arbeidsplasser og levende bymiljøer rundt stasjonene.
Et sentralt spørsmål i debatten med ordførerne var hvilke muligheter, utfordringer og verdier som knutepunkts- og byutvikling kan bringe.
Til tross for milliardinvesteringer fra staten, går utviklingen sakte i mange kommuner. Hvorfor er det slik?

Jon-Erik Lunøe, konstituert konsernsjef i Bane NOR. Foto: Synne Gevoll Østerlie, Bane NOR
«Drammen er drømmen» og «11-minuttersbyen» - knutepunktutviklingens potensial
Det er ingen hemmelighet at knutepunktsutvikling er viktig for Bane NOR. Konstituert konsernsjef Jon-Erik Lunøe åpnet seminaret ved å slå fast at attraktive knutepunkt gjør at flere kan ta mer tog og at jernbaneutbygging gjør at flere ønsker å bo og jobbe ved et knutepunkt.
Konklusjonen var derfor at jernbanen og knutepunkt går hånd i hånd – hele veien til Paris.(åpnes i ny fane)

Connie Nyhaven, prosjektdirektør i Bane NOR Foto: Synne Gevoll Østerlie, Bane NOR
Byvekst langs sporet, forbildet er Drammen
Prosjektdirektør Connie Nyhaven fra Bane NOR Eiendom presenterte det konkrete potensialet som ligger i knutepunktsutvikling.
Follobanen åpner store muligheter for Ski, også kjent som «11-minuttersbyen», med attraktive muligheter for bolig- og næringsutvikling. Paradis i Stavanger har også stort potensiale for vekst med kollektiv, gange eller sykkel.
Nyhaven snakket også om at “Drammen er drømmen”.
I Drammen har langsiktig samarbeid mellom kommunen og Bane NOR gjort byutvikling mulig. Drammen ble brukt som eksempel for andre kommuner der utviklingen ikke går like fort.

Martin Østtveit-Moe, statssekretær, KDD Foto: Synne Gevoll Østerlie, Bane NOR
130.000 nye boliger innen 2030
Regjeringen har satt et mål om å bygge 130.000 nye boliger innen 2030. Statssekretær Martin Østtveit-Moe fra KDD påpekte at mye av denne boligbyggingen må skje i byene og rundt knutepunkt. Han fremhevet det nye regelverket for finansiering av infrastruktur i utbyggingsprosjekter, som Stortinget vedtok 1. juli. Dette regelverket skal på lang sikt fungere som et verktøy for å tilrettelegge for større utbygginger rundt blant annet knutepunkt.
Skrøt av samarbeidet
Ordfører i Drammen, Kjell Arne Hermansen, beskrev et samarbeid med eiendomsdelen av jernbanen som strekker seg 15 år tilbake i tid. Dette har resultert i blant annet 800 nye boliger på Godsløkka, samt flere andre prosjekter som tilrettelegger for både arbeidsplasser og boliger.
Samtidig uttrykte han et ønske om endestasjon på Gulskogen og en tilpasning av trafikken på Brakerøya.
Ordfører i Nordre Follo, Cecilie Pind, pekte på veksten de har hatt rundt sine 10 (11) stasjoner i kommunen, gjennom å følge opp anmodningene om å fortette rundt knutepunktene.
Pind er enig i at utviklingen noen ganger går tregt, men understreket behovet for å prioritere skoler og andre behov i kommunen, kombinert med den generelle kompleksiteten i byggeprosjekter som sinker prosessen.
Lunøe avsluttet seminaret med å dele ut boken “The 15 minute city” av Carlos Morenos til deltakerne i debatten.
Relaterte saker
Jernbanen på dagsorden på Arendalsuka 2025 Ekstern lenke
Med et engasjerende program og tydelige budskap løftet vi jernbanen høyt på agendaen under Arendalsuka. Gjennom seminarer og samtaler har vi fått frem viktige temaer som punktlighet, knutepunktsutvikling, effektiv bygging og vedlikehold – og ikke minst hvordan høstens valg kan påvirke jernbanesektoren.

Å bygge på knutepunkt er lønnsomt
Det som tidligere var rene stasjonsområder, er i dag knutepunkter med kontorer, hoteller, butikker og boliger. – Med finansielle muskler og langsiktighet er vi en viktig samfunnsutvikler og solid samarbeidspartner, sier Sven Erik Pløen, finansdirektør i Bane NOR Eiendom.

Kunsten å blåse liv i et byområde
Nye Trondheim S gir Brattøra sterkere puls med arbeidsplasser, liv og lys i vinduene kveldstid. Ikke minst vil prosjektet bidra til at flere lar bilen stå.
