JCDecaux fortsatt med ansvar for reklame på togstasjoner

Bane NOR Eiendom har reklameflater på togstasjoner. Tilbudet har vært håndtert av JCDecaux siden 2012, og nå har de fått forlenget avtalen.

  • Stasjon

Publisert: 24. oktober 2025 klokken 10:39

Personene sitter smilende ved et bord med en PC og et Bane NOR-flagg.

Forlenget avtalen: Gisle Holst Roness fra JC Decaux (t.v.) og Morten Stray Floberghagen fra Bane NOR Eiendom.

Foto: Bane NOR

Bane NOR Eiendom lyste nylig ut tilbudskonkurranse for å håndtere reklame på alle stasjoner. JCDecaux har vunnet avtalen på nytt og vil fortsatt ha ansvaret for medietilbudet på alle norske jernbanestasjoner, inkludert Oslo sentralstasjon, landets største og viktigste kollektivknutepunkt med nesten én million besøkende hver uke. I tilbudskonkurransen ble det blant annet lagt vekt på mobiliseringsevne, gjennomføring og innovasjon.

– JCDecaux har mangedoblet verdien av kontrakten siden de overtok ansvaret for reklameformidlingen på våre stasjoner. Vi forventer at den positive utviklingen av medietilbudet vil fortsette, og derigjennom sikre et betydelig leiebeløp til Bane NOR Eiendom og finansieringen av kollektivtrafikken i Norge, sier Morten Stray Floberghagen, direktør Eiendomsforvaltning i Bane NOR Eiendom.

Togreisende er en svært attraktiv målgruppe for annonsører. Dette er gjerne unge mennesker og småbarnsforeldre som benytter tog til og fra skole, jobb eller andre fritidsaktiviteter. I 2024 ble det i tillegg satt passasjerrekord med 81,9 millioner togpåstigninger - det høyeste antallet noen gang ( Kilde: SSB(åpnes i ny fane)).

JCDecaux vil med denne kontrakten fortsette å dominere reklamevirksomheten i det norske pendlermarkedet.

– Det å forsvare denne kontrakten representerer en betydelig seier for JCDecaux. Oppdraget fra Bane NOR Eiendom gir oss tilgang til en av Norges mest effektive reklamearenaer. I løpet av de siste 13 årene har vi kontinuerlig utviklet og digitalisert reklametilbudet på norske jernbanestasjoner, og vi har konkrete planer for å forbedre vårt produkt ytterligere i den kommende perioden, sier administrerende direktør Gisle Holst Roness i JCDecaux Norge.

– Vi vil sammen med Bane NOR se på muligheten for å investere i større formater, digitalisere flere stasjoner og utforske mulighetene for B2B-soner. Kombinert med en kontinuerlig utvikling av våre salgssystemer, programmatiske muligheter og mer bruk av data, vil vi kunne tilby et enda bedre produkt til våre annonsører, sier Gisle Holst Roness.


Publisert: 24. oktober 2025 klokken 10:39