Østbanehallen vant "Årets innovative idé"

Under Kjøpesenterkonferansen 14. mars var vi nominert til to priser - nemlig "Årets innovative idé" og "Bærekraftprisen".

Publisert: 19. mars 2024 klokken 10:00

fire karer som jubler stort etter å ha mottatt pris og diplom.

Østbanehallen er vinner av Årets innovative idé. Fra venstre: Arne Løkke, Bane NOR, Torstein Heldal, Bane NOR, representant fra byrået Dinamo og Jørgen Lillehol, Bane NOR. Foto: Gøril Halvorsen, Bane NOR

Å være nominert til to priser under Kjøpesenterkonferansen er gjevt i seg selv. Å stikke av med førsteplassen er en stor ære.

Årets innovative idé

I august i fjor plasserte vi ut seks store gavekort (fra 1,7 til hele 11,5 kvadratmeter) rundt omkring i Oslo sentrum. Gavekortene vakte stor oppsikt, og reklamestuntet ga mye publisitet og synlighet i sosiale medier. 

Bakgrunn for kampanjen

Østbanehallen har ikke midler til å kjøpe mediekanaler og lagde derfor sin egen mediekanal. Sammen med byrået Dinamo, ble ideene stadig sprøere, og bedre.

De gigantiske gavekortene med verdier på 2.500-25.000 kr, ble plassert ut på forskjellige, kjente steder i Oslo sentrum i løpet av en uke i august i fjor. Gavekortene kunne finnes i blant annet Frognerparken, Sofienbergparken, på Tjuvholmen og i Majorstuakrysset.

For å innløse gavekortene måtte finnerne frakte dem tilbake til Østbanehallen. De som fant gavekortet benyttet også ulike reisemidler og kollektivtransport for å komme seg til Oslo S og Østbanehallen. Størrelsen på gavekortene gjorde det umulig å ikke legge merke til dem.

Oslo S var finalist til Bærekraftprisen

Bærekraftprisen går til et kjøpesenter som tilfredsstiller dagens og fremtidens krav til hvordan senteret bidrar lokalt og globalt. Oslo S var én av tre finalister. Det er vi stolte av. Det er en høythengende pris å være finalist i, som anerkjenner det viktige arbeidet som gjøres på Oslo S.

Oslo S er et spesielt sted. På mange måter er Oslo S blitt et lite samfunn. Hver dag er det nesten 150 000 mennesker innom. De er ikke der fordi de skal handle, men i all hovedsak fordi de skal reise miljøvennlig med toget. 

Det er ekstremt viktig for oss å samarbeide godt med politi og kommune, og ikke minst Kirkens bymisjon. For oss er det sosiale bærekraftsaspektet viktig. De som kommer innom Oslo S skal trives og føle seg trygge - da reiser de mer med tog og de bruker mer penger på ting de trenger på Oslo S og Østbanehallen. Det er det vi er til for. Da legger vi til rette for at flere skal ta mer tog.

Noen er der av helt andre grunner. Først og fremst handler denne utmerkelsen om enkeltmennesker som bryr seg om andre enkeltmennesker. Denne prisen er det vår drifssjef på Oslo S, Berit Urianstad med kolleger, og Kirkens bymisjon som har vunnet. 

Da det var som kaldest i vinter holdt Oslo S døgnåpent for hjemløse. I tillegg har vi et tett samarbeid med Kirkens Bymisjon som hjelper alle som kommer til Oslo S og har det vanskelig med å finne veien videre i livet, uavhengig av bakgrunn og religion.

Det er flere gode grunner til nominasjonen. Teamet på Oslo S kan også ramse opp gode eksempler på gjenbruk. Eller vise til den gangen de la til rette for å ta i mot ukrainske flyktninger som kom via Oslo S.

Oslo S og Østbanehallen ligger midt i smørøyet for kollektiv transport, men skiller seg spesielt ut av en årsak: Vi tar et utvidet ansvar for alle som er innom, uavhengig om de skal shoppe, reise, spise eller bare er innom. 

Til venstre: trofeet. Til høyre: Berit Urianstad med diplomet.

Prisen for Årets innovative idé får hedersplass på Oslo S sammen med diplomet som Berit Urianstad i Bane NOR holder. Foto: Gøril Halvorsen, Bane NOR


Publisert: 19. mars 2024 klokken 10:00