Sundland verksted

Nå blir gamle Sundland verksted mottaksbase for nye tog. Der skal de testes, og det kan gjennomføres opplæring, vedlikeholdsarbeid og garantiarbeid på togene.

Sundland verksted i fugleperspektiv

Flyfoto mot sør. Illustrasjonen viser eksisterende verksted med nytt tilbygg.

Fakta om prosjektet

  • Prosjekttype:

    Verksted

  • Forventet ferdigstilt:

    2027

Norske tog har inngått kontrakt med Stadler om å anskaffe  17 nye fjerntog med en lengde på 220 meter. Det foreligger i tillegg opsjonsmuligheter som kan medføre togsettlengder på opptil 250 meter. De første togene er planlagt satt i drift i 2026, og det vil være behov for en operativ mottaksbase fra medio samme år. Togsettene vil ankomme fortløpende i perioden etter dette.

Ved mottak av nye tog er det nødvendig å etablere en dedikert mottaksbase for gjennomføring av funksjonstesting, teknisk opplæring, vedlikeholdsarbeid og garantihåndtering. Bane NOR, i samarbeid med Norske tog, har identifisert Sundland og eksisterende bygg J som det mest hensiktsmessige alternativet for denne funksjonen, basert på tekniske, logistiske og kapasitetsmessige vurderinger.

Eksisterende bygg J har en lengde på 200 meter og en bredde på ca. 30 meter, og er dermed ikke tilstrekkelig dimensjonert for håndtering av de nye togsettene. For å imøtekomme kravene til mottak og innendørs behandling av tog på 220 meter, planlegges en utvidelse av bygget mot vest med en ny hall på 116 x 30 meter. Den totale lengden vil etter utvidelsen være tilstrekkelig for full innkjøring og operasjonell behandling av de nye togsettene.

I forbindelse med utvidelsen skal det støpes om lag 2800 m³ betong. For å redusere klimagassutslippene fra byggeprosessen, vil opptil 90 % av denne betongen bestå av evoZero – en utslippsfri betong utviklet for å møte strenge miljøkrav. Bruken av evoZero er et viktig tiltak i prosjektets bærekraftstrategi og bidrar til å redusere det totale karbonavtrykket betydelig.

Prosjektet representerer en strategisk tilpasning av eksisterende infrastruktur for å møte fremtidige krav til materiellmottak, og det legger til rette for effektiv drift, høy teknisk standard og miljøvennlige løsninger i tråd med sektorens utviklingsmål.

Perspektiv av langfasade mot nord.

Perspektiv av langfasade mot nord.

Illustrasjon av interiørperspektiv. 

Illustrasjon av interiørperspektiv. 

Fakta om prosjektet

Prosjekttype: Verksted

Forventet ferdigstilt: 2027

Samarbeidspartnere: Norske tog

Arkitekt: Momentum Arkitekter AS

Leietakere: Norske tog 

Planlagt fremdrift

2024: Vedtak reguleringsplan

2025: Byggestart 

2027: Ferdigstilles

Kontaktpersoner