Sundland verksted
Nå blir gamle Sundland verksted mottaksbase for nye tog. Der skal de testes, og det kan gjennomføres opplæring, vedlikeholdsarbeid og garantiarbeid på togene.

Flyfoto mot sør. Illustrasjonen viser eksisterende verksted med nytt tilbygg.
Fakta om prosjektet
-
Prosjekttype:
Verksted
-
Forventet ferdigstilt:
2027
Norske tog har inngått kontrakt med Stadler om å anskaffe 17 nye fjerntog med en lengde på 220 meter. Det foreligger i tillegg opsjonsmuligheter som kan medføre togsettlengder på opptil 250 meter. De første togene er planlagt satt i drift i 2026, og det vil være behov for en operativ mottaksbase fra medio samme år. Togsettene vil ankomme fortløpende i perioden etter dette.
Ved mottak av nye tog er det nødvendig å etablere en dedikert mottaksbase for gjennomføring av funksjonstesting, teknisk opplæring, vedlikeholdsarbeid og garantihåndtering. Bane NOR, i samarbeid med Norske tog, har identifisert Sundland og eksisterende bygg J som det mest hensiktsmessige alternativet for denne funksjonen, basert på tekniske, logistiske og kapasitetsmessige vurderinger.
Eksisterende bygg J har en lengde på 200 meter og en bredde på ca. 30 meter, og er dermed ikke tilstrekkelig dimensjonert for håndtering av de nye togsettene. For å imøtekomme kravene til mottak og innendørs behandling av tog på 220 meter, planlegges en utvidelse av bygget mot vest med en ny hall på 116 x 30 meter. Den totale lengden vil etter utvidelsen være tilstrekkelig for full innkjøring og operasjonell behandling av de nye togsettene.
I forbindelse med utvidelsen skal det støpes om lag 2800 m³ betong. For å redusere klimagassutslippene fra byggeprosessen, vil opptil 90 % av denne betongen bestå av evoZero – en utslippsfri betong utviklet for å møte strenge miljøkrav. Bruken av evoZero er et viktig tiltak i prosjektets bærekraftstrategi og bidrar til å redusere det totale karbonavtrykket betydelig.
Prosjektet representerer en strategisk tilpasning av eksisterende infrastruktur for å møte fremtidige krav til materiellmottak, og det legger til rette for effektiv drift, høy teknisk standard og miljøvennlige løsninger i tråd med sektorens utviklingsmål.

Perspektiv av langfasade mot nord.

Illustrasjon av interiørperspektiv.
Fakta om prosjektet
Prosjekttype: Verksted
Forventet ferdigstilt: 2027
Samarbeidspartnere: Norske tog
Arkitekt: Momentum Arkitekter AS
Leietakere: Norske tog
Planlagt fremdrift
2024: Vedtak reguleringsplan
2025: Byggestart
2027: Ferdigstilles
Kontaktpersoner

Gaute Lorentzen
Leder, prosjektstyring og forvaltning