Med offisiell snorklipping, musikalske innslag fra Pirum og taler fra en rekke sentrale aktører, markerte dagens åpning et stort løft for både transportsystemet og byutviklingen i Trondheim.

Nye Trondheim S knytter sammen fjorden og sentrum, og gjør det enklere å reise kollektivt. Knutepunktet har også gode parkeringsmuligheter for sykkel og bil.
Foto: Marilee Goulet, Bane NORSamler kollektivtrafikken
Det nye knutepunktet samler tog, buss og båt i én sømløs reiseopplevelse. I tillegg til moderne terminalområder, har bygget store arealer for handel, service og kontorlokaler for næringslivet. Kapasiteten er dimensjonert for betydelig vekst i antall reisende, og er et viktig bidrag for å nå Trondheims nullvekstmål for biltrafikk.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård understreket i sitt innlegg at biltrafikken må ned, og at utviklingen av Nye Trondheim S er et viktig grep for å få flere til å gå, sykle og reise kollektivt. Han pekte på at et moderne knutepunkt, sammen med arbeidet med elektrifisering av jernbanen og flere togavganger, vil styrke regionens klimavennlige mobilitet.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og konsernsjef i Bane NOR Agnete Johnsgaard-Lewis markerer åpningen av Nye Trondheim S, et moderne kollektivknutepunkt som samler tog, buss og båt for en sømløs reiseopplevelse. Terminalen bidrar til byutvikling og legger til rette for fremtidens miljøvennlige transportløsninger.
Foto: Marilee Goulet, Bane NORMer tilgjengelig for de reisende
Agnete Johnsgaard-Lewis, konsernsjef i Bane NOR, uttrykte stor stolthet over både gjennomføringen av prosjektet og det imponerende sluttresultatet.
– Jeg vil gratulere jernbanen, kommunen, alle våre samarbeidspartnere og vår egen prosjektorganisasjon med et fantastisk resultat. Den nye stasjonen er mer tilgjengelig for alle reisende, og gjør bytte mellom ulike transportformer mer sømløst. Dette tilrettelegger for at flere kan reise kollektivt og med toget, fastslo Johnsgaard-Lewis.
Prosjektdirektør i Bane NOR Eiendom Dag Haugdal fremhever prosjektet som et tydelig eksempel på hvordan jernbanens arealer kan gi store gevinster for byutviklingen.
– Nye Trondheim S har blitt mer enn et sted folk reiser igjennom. Prosjektet viser hvordan vi kan skape levende byområder på gråe flater, ved å aktivisere stasjonsarealene og bygge tettere rundt kollektivknutepunktene.

Seksjonssjef Dag Haugdal, Bane NOR Eiendom
Foto: Marilee Goulet, Bane NORViktig for byen
Trondheimsordfører Kent Ranum understreket stasjonens betydning som byutviklingsprosjekt.
– Dette er en etterlengtet begivenhet, for både byen og regionen. Området rundt stasjonen og godsterminalen er et av de dårligst utnyttede i byen, og det er her vi har det største potensialet. Nå har vi lagt grunnlaget for en bydel som kan vokse og utvikle seg i mange år framover, sa Ranum.
Nye Trondheim S åpner for publikum fredag morgen, med en markering gjennom dagen med gode tilbud for de reisende. All trafikk vil gå fra det nye bygget, og den gamle stasjonen tas ut av bruk.
Les mer på prosjektets nettside
Les også
Bane NOR tar i bruk evoZero-sement
Den 24. oktober markerte Bane NOR et viktig skritt i klimaarbeidet når det for første gang ble støpt med evoZero-sement under byggingen av ny mottaksbase for fjerntog ved Sundland verksted i Drammen.

Utvider verkstedkapasiteten på Grorud
Jernbaneverkstedet på Grorud i Oslo skal utvides med en ny verkstedbygning, og Bane NOR Eiendom AS har nylig inngått kontrakt med Ø.M. Fjeld om byggearbeidet.

Kongsvinger stasjon vokser videre – hotell og bærekraft i sentrum
To store milepæler markerer neste kapittel i utviklingen av Kongsvinger stasjon: Et nytt hotell i samarbeid med Capitane Hotels og Norges første bygg med BREEAM-NOR Outstanding-sertifisering etter ny manual.
