2019: Parallelle oppdrag
2020: Planprogram og varsel om oppstart regulering
2023: Reguleringsplan til behandling
Nybyen godsterminal blir frigjort når InterCity-strekningen Drammen-Kobbervikdalen åpner i 2025. Før det, fra høsten 2021 frem til utgangen av 2024, vil godsterminalen bli benyttet midlertidig til hensetting av tog. Området har et betydelig potensial for fremtidig utvikling. Eksisterende jernbanetrasé gjennom området vil bli lagt i løsmassekulvert, og over vil det bli anlagt park som blir en del av utviklingsprosjektet.
Den nye bydelen vil bestå av varierte boliger tilpasset alle livsfaser. Her skal det bygges rekkehus, flermannsboliger og bygårder med til sammen om lag 800 boliger. Gateløpene vil bli tilpasset myke trafikanter, og det legges også opp til at butikker, servicetilbud og serveringssteder integreres godt inn på gateplan. På Godsløkka vil du derfor ha tilgang til det aller meste i gangavstand i bydelen – samtidig har du alt Drammen har å tilby rett rundt hjørnet.
Den gamle verneverdige godsterminalen skal bevares og vil bli liggende sentralt i bydelen. Det historiske bygget er 100 år gammelt, omfatter omtrent 1.500 kvadratmeter og har en flott arkitektur. Fremover skal bygget fylles med liv – og bli en kulturell inkubator og møteplass for hele bydelen. For på Godsløkka legges det til rette for å skape et yrende og rikt kulturliv, samtidig som du har etablerte kultursteder som Union scene og Drammen Teater i gangavstand fra nabolaget. Godsen ligger dessuten i umiddelbar nærhet til Drammen stasjon og Strømsø Torg.
Vi ønsker å involvere innbyggerne som har lokalkunnskap, og arbeidet med det er i gang og vil gjentas ved behov. Formålet med å ha en medvirkningsprosess er å informere alle berørte om planene, gi folk mulighet til å komme med innspill og skaffe oss forståelse om lokale forhold.
I løpet av våren 2021 hadde vi den første medvirkningsprosessen hvor vi sendte ut en undersøkelsen via mail til naboer, oppslag på sosiale medier, distribusjon gjennom ulike kontakter samt plakater på stasjonen i Drammen. 181 respondenter svarte og kom med mye nyttig informasjon! Her kan du lese resultatene av undersøkelsen.
Vi samlet virksomheter/aktører/lokale ressurser som er interessert i å være en del av det nye miljøet på Godsen. Her fikk deltakerne også høre mer om den fremtidige utviklingen av området.
I områdeplanen for Godsløkka er det satt av mye areal for å skape gode grønne lunger og tilrettelegge for ulike typer utendørsaktivitet. Godsløkka blir en livsløpsbydel tilpasset alle faser av livet. Her vil alle fra spedbarn til pensjonister kunne utfolde seg og trives – både innendørs og utendørs.
Tilrettelagt for grønn mobilitet
Norge har forpliktet seg til å redusere klimautslippene for transport med 45 prosent innen 2030. Målet for Godsløkka er at bydelen skal være en pådriver og en inspirasjon for at Drammen skal kunne nå dette målet.
Gode moderne byområder kjennetegnes gjerne ved at de er designet med mennesket i sentrum. Siden Godsløkka blir en helt ny bydel, er vi så heldige at vi kan ha hovedfokus på å tilrettelegge for grønn mobilitet helt fra starten. Bydelen vil derfor bli bygget opp slik at gateløp og infrastruktur tar hensyn til at du skal kunne gå, sykle eller bruke annen miljøvennlig transport til de aller fleste gjøremål.
Et grønt knutepunkt
Med sin sentrale beliggenhet, tett på både jernbanestasjon og bussterminal, blir Godsløkka et knutepunkt for reiser med både buss og tog. Det bidrar til at du kan reise miljøvennlig til de aller fleste steder fra boligen din på Godsløkka. Med stort fokus på å tilrettelegge for grønn mobilitet, blir dette en fremtidsrettet bydel hvor du får tilgang til alle urbane kvaliteter. Her bor du tett på arbeidsplasser, aktiviteter og handel – samtidig som du kan være med å bidra positivt til det grønne skiftet.
Hele området i tilknytning til Godsterminal i Nybyen blir frigjort når InterCity-strekningen Drammen-Kobbervikdalen åpner i 2025 og utbyggingen av området vil starte.
Regulering med konsekvensutredninger er igangsatt og omfatter også naboeiendommen, Grønland 19-21. Planforslaget er forventet å bli 1. gangsbehandlet tidlig i 2022. Basert på foreløpig arealutnyttelse vil området bidra med omlag 800 nye knutepunktsnære boliger.
Regulering med konsekvensutredninger er igangsatt og omfatter også Grønlandskvartalet som i dag omtales som Nettbusstomta.
Smithe Strøm park vil bli den nye bydelsparken, full av muligheter for lek og rekreasjon. Smithe Strøm gård og det historiske hageanlegget som tilhører eiendommen der vil bli en integrert del av den store parken. Grønlandskvartalet vil kunne romme omkring 1000 nye arbeidsplasser med umiddelbar nærhet til kollektivknutepunktet Drammen stasjon.
Varsel om oppstart av planarbeid med konsekvensutredning og offentlig ettersyn
Notat Nybyen - Utfordringer med gangbru fra Nybyen til Kreftings gate
Mulighetsstudie - Potensiale for eiendomsutvikling ved nedlagt jernbanetrasé i Drammen
Planprogram for Kreftingsgate 19
Tirsdag 16. juni 2020 ble det avholdt åpent møte hvor planforslaget til det varslende planprogrammet ble presentert. Det var mulig å sende merknader frem til høringsfristen som gikk ut 26. juni i hht. ‘brev om varsel om oppstart’ datert 24.04.2020.