Sayed Sattar Hasan, Hasansens benk, 2020. Foto: Jon Gorospe

Hasansens benk

Sayed Sattar Hasan

Sayed Sattar Hasan, gjennom sitt alter ego Hasansen, viser nye verk som utforsker tradisjonelle teknikker og flerkulturelle referanser.

Visningsperiode: 22.10.2020 – 21.02.2021
Oslo S (ved nedgangen til t-banen)

Sayed Sattar Hasan har laget et nytt verk, «Hasansen benk», til videoskjermen til Rom for kunst, ved nedgangen til T-banestasjonen på Oslo S. Prosjektet består av en benk og en video. Benken henter inspirasjon fra charpaien, en pakistansk divan, med sine formfulle bein og vevd sete. Navnet Hasansen er vevd inn gang på gang i hele setet, et nikk til både branding og graffiti, dog i form av tradisjonell veveteknikk. Like ved benken vises en video som spiller på Hasansen som merkevareidentitet, og det berømte fotografiet av Nansen som poserer naken på et skinn.

Prosjektet kan ses som en fortsettelse av Hasans pågående undersøkelse av tradisjon, kulturarv og tilhørighet. Med Hasansen som en slags appropriasjon av en kjent norsk heltefigur, rokker arbeidet ved idéen om nasjonal identitet. Brandingen av alter egoets hybrididentitet er et skritt videre i kunstnerens praksis, som han med glimt i øyet definerer som post-pop konseptuelt håndverk. Med et blikk på folkekunst som både utforsker og trosser landegrenser, åpnes samtidig en vei inn til Ellen Griegs fargerike arbeider som vises på fasaden av Flytogterminalen.

Sayed Sattar Hasan (f. 1979) er en kunstner som gjennom ulike medier undersøker tematikk knyttet til identitet og tilhørighet. Selv definerer han seg som «half Pakistani, a quarter English, Irish by proxy og helt Norsk». Hasan har den siste tiden utviklet sitt alter ego Hasansen, en pakistansk-britisk appropriasjon av den norske polfareren Fridtjof Nansen. Med dette alter egoet har han fordypet seg i tradisjonelle norske og pakistanske håndverksteknikker, blant annet med hybridobjektet «Hasansens kjelke» som er stilt ut på Interkulturelt Museum i Oslo.

Sayed Sattar Hasan, Hasansens benk, 2020. Foto: Jon Gorospe